Predare si invatare reciproca-Palinscar: 5-7 ani

Micutii sunt pusi în situatia de a fi ei însisi profesori si de a le explica colegilor rezolvarea unei probleme. Astfel copiii sunt împartiti pe grupe de câte patru, în care fiecare are un rol bine definit: unul este rezumator – cel care face un scurt rezumat al textului citit, unul este întrebatorul grupului – cel care pune întrebari clarificatoare (unde se petrece actiunea, de ce personajul a reactionat asa, ce sentimente îl stapâneau pe..., ce înseamna...), altul este clarificatorul – el trebuie sa aiba o viziune de ansamblu si sa încerce sa raspunda întrebarilor grupului, iar cel de-al patrulea copil este prezicatorul – cel care îsi va imagina, în colaborare însa cu ceilalti care va fi cursul evenimentelor. Grupele pot avea texte diferite pe aceeasi tema, sau pot avea fragmente ale aceluiasi text. Ei pot lucra pe fise diferite, urmând ca în completarea lor sa existe o strânsa colaborare, sau pot lucra pe o singura fisa, pe care fiecare sa aiba o sarcina precisa. Aceasta tehnica este foarte potrivita pentru studierea textelor literare sau stiintifice. Stimuleaza, motiveaza si ajuta pre-scolarii în învatarea metodelor si tehnicilor de lucru cu textul, tehnici de munca intelectuala, dezvolta capacitatea de exprimare, atentia, gândirea cu operatiile ei si capacitatea de ascultare activa, stimuleaza capacitatea de concentrare asupra textului de citit si priceperea de a selectiona esentialul.